Opkomst van speeddating

  • Opkomst van speeddating - Praktijk Mental Balance
  • Opkomst van speeddating - Praktijk Mental Balance
  • Opkomst van speeddating - Praktijk Mental Balance
  • Opkomst van speeddating - Praktijk Mental Balance
  • Opkomst van speeddating - Praktijk Mental Balance

Zijn er op het gebied van relatievorming de afgelopen jaren grote veranderingen geweest? 

Het antwoord lijkt te zijn: ‘ja’ – en de blik is dan gericht op de datingsites. Maar deze ogenschijnlijk belangrijkste verandering, de opkomst van datingsites, is in feite niet meer dan ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Een datingsite (in betaalde of onbetaalde vorm) is een eigentijdse variant van de contactadvertentie. De contactadvertentie, twintig/dertig jaar geleden in ruime mate aanwezig in de zaterdagkranten, is inmiddels in aantal aanzienlijk afgenomen – maar bewijst nog steeds haar bestaansrecht. Zoals ook de radio anno 2011 haar bestaansrecht heeft behouden ondanks de alomtegenwoordigheid van tv. 

De enige echte nieuwe ontwikkeling betreft speeddating: het in snel tempo kennismaken met een groot aantal singles van het andere geslacht. 

Het succes van speeddating is om een aantal redenen verklaarbaar. 

Er zijn geringe kosten aan verbonden – terwijl de kans op ‘rendement’ zeker aanwezig is. 
Het is een gezellig evenement. 
Het is een manier van kennismaken die niet gepaard gaat met een min of meer afgedwongen langdurig samenzijn met z’n tweeën in bijvoorbeeld in een restaurant. 
Een belangrijk voordeel ten opzichte van internetdating: bij internetdating wordt veelvuldig gebruik gemaakt van niet gelijkende foto’s en van leugens over leeftijd en uiterlijk. Bij speeddating zijn deze vormen van bedrog niet mogelijk.
 
Sent Wierda © 

15 februari 2011